Nuffnang Ads

Sunday, October 14, 2012

Makan untuk subur



Saya dapat maklumat ini di Makan untuk subur.

Tidak dapat dinafikan bahawa faktor pemakanan mempengaruhi kesuburan seseorang itu samada lelaki atau perempuan. Makanan yang seimbang dan berkhasiat adalah sangat penting untuk sihat dan subur. Makanan yang berkabohidrat, gula dan manisan hendaklah dikurangkang dalam menu pemakanan kita. Selain itu, kita hendaklah menjauhkan diri daripada mengambil fast, processed, and preserved foods. Di samping itu, perisa dan pemanis hendaklah dikurangkan. Utamakan makanan yang segar, sayuran hijau, ulam-ulaman dan buah-buahan. Hendaklah makan lebih ikan sebagai sumber protein, bijiran saperti almond (Dr Hamid Arshat).

Air - Sangat penting bagi kesihatan badan dan kesuburan seseorang. Sebaiknya minum air mineral atau air yang ditapis. Dicadangkan minum 8 liter  air dalam sehari semalam.









 
Sayur Sawi - mengadungi banyak vitamin2, zat besi/iron dan antioxidant yang penting bagi kesihatan dan kesuburan. Folic penting untuk penetasan telor yang baik kualiti, mencegah kecacatan bayi serta mengurangkan risiko gugur.



 
Sayur2 berwarna kuning, orange dan merah  mengadungi banyak vitamin2 dan antioxidant untuk mencegah penyakit dan meningkatkan kesuburan.







Kobis, Karrot, Brokoli, kacang hijau, keledek merah - mengadungi banyak zat dan khasiat yang boleh membetulkan kitaran haid, mengimbangkan hormon subur dan seterusnya meningkatan kesuburan.




 Papaya, jambu batu, buah naga, semangka buah limau nipis/kasturi kaya dalam kandungan vitamin2 khususnya vitamin C yang penting untuk kesihatan dan kesuburan


Baru saya tau semangka = timun cina a.k.a tembikai


 Nampak macam mudah..tapi susah gak nak wat ni..tapi usaha tetap diteruskan. InsyaAllah setiap kesusahan ada kemudahan.






 

No comments:

Post a Comment